Algemene Verkoopsvoorwaarden Sanivip bvba
1.1. Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, brengt de aanvaarding van het bestek of betaling van een voorschot of een factuur de goedkeuring door de klant van deze algemene voorwaarden met zich mee. Ingeval van tegenstrijdige bepalingen tussen de algemene voorwaarden van de klant en huidige algemene voorwaarden, hebben deze laatste voorrang.
1.2. Deze algemene voorwaarden regelen de verhoudingen tussen de verkoper en de klant. Enkel de schriftelijke wijzigingen die zijn getekend door beide partijen, kunnen afwijken van deze algemene voorwaarden.
2.1. De bestekken die aan de klant worden overgemaakt, zijn 6 maanden geldig.
2.2. De bestelling is pas definitief vanaf de ondertekening van de koopovereenkomst door de klant en het storten van het door de verkoper gevraagde voorschot.
2.3. Al de prijzen van de verkoper zijn exclusief belastingen.
2.4. De werkuren van de verkoper en of zijn arbeiders worden berekend vanaf het vertrek van het atelier van de verkoper tot aan de aankomst in het atelier, vermeerderd met de transportkosten, verplaatsingskosten en prestaties voor het op- en afladen van materialen.
2.5. Eventuele prijsveranderingen van materiaal, lonen, sociale lasten of speciale belastingen, kunnen doorgerekend worden aan de klant.
3.1. De datum van het begin van de werken wordt vastgelegd in onderling overleg met de klant, maar kan steeds worden uitgesteld door de verkoper bij uitzonderlijke omstandigheden en/of omstandigheden onafhankelijk van de wil van de verkoper.
3.2. De leveringstermijnen en uitvoeringstermijnen die eventueel zijn bepaald zijn slechts indicatief van aard en zijn nooit bindend.
3.3. De klant dient zo goed als mogelijk de uitvoering van de werken te vergemakkelijken. Hij dient er voor te zorgen dat de materialen op de werf kunnen worden geleverd, dat de lokalen en trappen waar de werken dienen te worden uitgevoerd vrij zijn van elk obstakel. Elke werk van opruiming en of schoonmaak zal via een supplement aan de klant worden gefactureerd. 3.4. De bestekken worden opgemaakt in de veronderstelling dat de werken zonder onderbreking worden uitgevoerd. Indien andere
professionelen tegelijkertijd met de verkoper werken, dient de klant er voor te zorgen dat de normale vooruitgang van de werken van de verkoper niet wordt verstoord. Indien dit toch het geval zou zijn, worden de uitvoeringstermijnen verlengd. De verloren en niet recupereerbare wachttijden zullen in supplement worden gefactureerd.
3.5. Alle uitgaven die voortvloeien uit tijdverlies waarvan de oorzaak niet bij de verkoper ligt, zoals de vertraging in het afwerken van lokalen, e.a., zullen doorgerekend worden als supplement.
4.1. De klant betaalt een tussen partijen afgesproken voorschot exclusief belastingen op de dag van de ondertekening van de overeenkomst. Elk voorschot dat betaald is aan de verkoper blijft definitief verworven door deze indien de overeenkomst om welke reden ook, die niet toerekenbaar is aan de verkoper, zou worden verbroken.
4.2. Voor de betaling van het saldo zal de verkoper aan de klant tussentijdse facturen versturen in de loop van de uitvoering van de werken. Het eventuele saldo van de prijs wordt betaald bij oplevering van de werken.
4.3. Alle facturen zijn contant en zonder disconto te betalen op de maatschappelijke zetel van de verkoper.
4.4. Ingeval van niet betaling op de vervaldag is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidinterest verschuldigd aan de verkoper van 10% per jaar. Daarbovenop is de klant eveneens, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, op de vervaldag aan de verkoper een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van het verschuldigde bedrag exclusief belastingen met een minimum van € 150.
4.5. De niet nakoming van de betalingsmodaliteiten brengt eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling het verval van de betaaltermijn mee en maakt alle door de klant aan de verkoper verschuldigde sommen volledig en onmiddellijk opeisbaar zelfs indien de facturen nog niet hun vervaltermijn hebben bereikt of partijen eerder andere betaalafspraken hadden gemaakt.
4.6. De verkoper heeft bovendien het recht om de levering en of de werken op te schorten tot wanneer de facturen voldaan zijn, zonder schadevergoeding voor de klant en onverminderd het recht om terugbetaling te eisen van de opgelopen kosten en schade. Zulke opschorting kan tussenkomen indien de betaling niet is geschied binnen de 48 uur na het versturen van een ingebrekestelling. De overeengekomen termijnen worden automatisch verlengd met de duur van de onderbreking ten gevolge van het niet nakomen van de betaalverplichtingen door de cliënt.
4.7. Indien de facturen binnen de acht kalenderdagen na de opschorting van de werken door de verkoper onbetaald blijven, houdt deze zich het recht voor de overeenkomst ten laste van de klant te ontbinden zonder voorafgaande gerechtelijke toelating en zonder afbreuk aan het recht om terugbetaling van de opgelopen kosten en geleden schade te vorderen.
4.8. De verkoper houdt zich eveneens het recht voor om de uitvoering van zijn verbintenissen op te schorten of een einde te stellen aan de overeenkomst zonder voorafgaande rechtelijke toelating wanneer na het afsluiten van de overeenkomst blijkt dat de klant een essentieel deel van zijn verbintenissen niet zal uitvoeren wegens een ernstig gebrek in diens uitvoeringsmogelijkheden of door diens insolvabiliteit.
5.1. De eigendom van de goederen en materialen worden pas aan de klant overgedragen nadat de prijs integraal is betaald. De bijkomende materialen die niet zouden worden gebruikt zijn niet in de prijs begrepen en blijven bijgevolg eigendom van de verkoper. Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, worden de gedemonteerde en ongebruikte materialen eigendom van de verkoper indien de overeenkomst veranderingen aan bestaande constructies omvat.
5.2. In afwijking van artikel 1788 van het Burgerlijk Wetboek, komt de overdracht van de risico’s aan de klant tot stand vanaf de levering van de goederen op de werf. De klant neemt vanaf de levering de bewaking van de materialen en de goederen op zich, en is verantwoordelijk voor de opgelopen schade (hierin begrepen diefstallen, verdwijningen of gelijk welke beschadigingen).
6.1. Onder voorbehoud van hetgeen bepaald werd onder artikel 4.1. – 4.8. is de partij die eenzijdig de overeenkomst verbreekt aan de andere partij een schadevergoeding verschuldigd van 20% van de totale voorziene prijs van de overeenkomst inclusief belastingen.
6.2. In afwijking van het geen is voorzien in artikel 6.1 is ingeval de klant vraagt om zijn oorspronkelijke bestelling te wijzigen, en deze wijziging meer dan een kwart vertegenwoordigd
van de verkoopprijs exclusief belastingen zoals deze is weergegeven in het oorspronkelijk bestek, houdt de verkoper zich het recht voor om de overeenkomst te beëindigen. Geen enkele schadevergoeding kan door de klant worden gevorderd wegens deze opzegging.
6.3. De verkoper behoudt zich het recht voor om een einde te stellen aan de overeenkomst in geval van overlijden of insolventie van de klant. De verkoper is desbetreffende geen
enkele schadevergoeding verschuldigd aan de klant.
7.1. Alle installaties moet aan de wettelijke of door de elektrische distributienetten ingesteld reglementering beantwoorden (AREI). De controle van de installaties en de kosten die daaraan verbonden zijn van het ten laste van de klant.
7.2. Wanneer er verschillende aannemers tegelijk of achtereenvolgend, zelfs indien ze elkaar opvolgen zonder elkaar te ontmoeten, op een werf tewerkgesteld zijn, zullen de werken niet beginnen voor de aanduiding van een werfcoördinator inzake veiligheid en gezondheid en de ontvangst van zijn verslag. Indien de veiligheidsverplichtingen niet nageleefd worden, zal het werk geschorst worden zolang de werf aan de veiligheidseisen niet beantwoordt.
8.1. Ingeval van een nieuw verzoek van de klant (ieder dergelijk verzoek moet schriftelijk gebeuren) dat niet voorzien is in het oorspronkelijke bestek, beoordeelt de verkoper of hij in staat is te voldoen aan het verzoek of niet. De weigering van de verkoper om te voldoen aan het nieuwe verzoek doet geen afbreuk aan de oorspronkelijke bestelling en de partijen zullen bijgevolg nog steeds verplicht zijn om de verbintenissen die uit de oorspronkelijke bestelling voortvloeien, uit te voeren.
8.2. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst onvoorziene gebreken of verborgen gebreken zouden worden vastgesteld die herstellingen of wijzigingen zouden noodzakelijk
maken, zullen deze aan uurtarief en met supplement worden uitgevoerd. De verkoper zal dit voorafgaandelijk ter kennis van de klant brengen. Opdat het normale verloop van de werken zou worden bewaard, dient het akkoord van de klant voor dergelijke onvoorziene werken slechts te worden gevraagd wanneer de reparatiekosten 15% van het volledige bedrag van het bestek exclusief belastingen overschrijden.
9.1. In geval van overmacht is de partij die ervan het slachtoffer is, bevrijd van elke verantwoordelijkheid. Deze partij kan de verbintenissen verminderen, de overeenkomst verbreken of de uitvoering ervan teniet doen of opschorten, zonder dat zij verplicht kan worden enige schadevergoeding te betalen. Partijen beschouwen met name volgende gebeurtenissen als gevallen van overmacht: oorlogen, burgeroorlogen, stakingen, lock-outs, onderbreking van machines, brand, overstroming, opschorting van transportmiddelen, moeilijkheden bij het voorzien van basismaterialen, materialen en energie, beperkingen of bepalingen opgelegd door de overheden.
10.1. De werken zullen het voorwerp uitmaken van een oplevering die geld als aanduiding van de werken door de klant. De oplevering kan in verschillende fasen gebeuren, ofwel volgens de specialiteit van de werken, ofwel in functie van de ruimte. De oplevering, of in voorkomend geval elke fase hiervan, wordt per proces-verbaal vastgesteld, na een vergadering tussen de partijen of hun vertegenwoordigers, op de werf. De oplevering, en bijgevolg de aanvaarding, wordt geacht te zijn bekomen in de volgende gevallen:
(a) 15 kalenderdagen nadat de verkoper per aangetekende brief de klant tevergeefs heeft uitgenodigd om over te gaan tot oplevering;
(b) de klant betaaltzonder voorbehoud het saldo van de prijs;
10.2. De waarborg is afhankelijk van een voldoende toezicht en onderhoud vanwege de klant.
10.3. Onder voorbehoud van toepassing van de wet van 1 september 2004, zijn de lichte verborgen gebreken slechts gedekt door de waarborg van de verkoper voor een periode van zes maand te rekenen vanaf de oplevering van de werken. Na zes maanden is de verkoper bevrijd van zijn waarborg en worden de risico’s van het zich voordoen van een licht verborgen gebrek gedragen door de klant.
10.4. Onder voorbehoud van toepassing van de wet van 1 september 2004, wanneer het geleverd en geplaatst en materiaal het voorwerp uitmaakt van een waarborg, worden de duur en de voorwaarden van het beroep op deze waarborg strikt beperkt tot de waarborg die verleend is door de fabrikant. In geen enkel geval kan de verkoper tot meer gehouden zijn dan de waarborg van de fabrikant.
10.5. De waarborg voornoemd in artikel 10.4 kan niet worden ingeroepen door de klant indien het gebrek veroorzaakt wordt door een oorzaak die vreemd is een fabrikant of
de verkoper zoals met name water en het werk van derden.
10.6. De gegeven waarborg is strikt beperkt tot het herstellen van de gebreken van het werk of het vervangen van de defecte stukken en kan in geen enkel geval aanleiding geven tot het betalen van een schadevergoeding. De waarborg kan slechts door de klant worden ingeroepen voor zover deze het gefactureerde bedrag integraal heeft betaald.
10.7. De wettelijke garantie voorzien in artikel 1649 quater van het Burgerlijk Wetboek kan slechts worden ingeroepen gedurende een periode van twee maanden te rekenen van het moment waarop de klant het defect of het gebrek heeft vastgesteld of zou moeten hebben vaststellen. Eenmaal deze termijn voorbij is, kan de klant geen beroep meer doen op de waarborg.
11.1. De verkoper stelt alles in het werk om materiële schade tijdens de uitvoering van de werken te voorkomen. Het komt de klant toe om gebruikelijke veiligheidsmaatregelen te nemen of te laten nemen door de bewoners van het gebouw, met name door in de werkzone geen waardevolle meubilair te plaatsen of de bescherming ervan te verzekeren indien dit niet kan worden verplaatst. De klant kijkt er eveneens op toe dat zijn waardevolle voorwerpen op een veilige plaats zijn opgeborgen.
11.2. Ingeval van ramp is enkel de verzekeraar van de verkoper gerechtigd om de schade die door de klant wordt geleden te ramen.
11.3. Elk ongeval dient binnen de 24 uur van het plaatsvinden ervan onmiddellijk per telefoon te worden aangegeven en bevestigd per aangetekend schrijven bij gebrek aan degelijke aangifte binnen een termijn van 24 uur, zal de klant niet meer het recht hebben om zich tot de verkoper te wenden.
11.4. De aansprakelijkheid van de verkoper is uitdrukkelijk beperkt tot het bedrag van de dekking door zijn verzekering.
12.1. Elke klacht met betrekking tot facturen of het uitgevoerde werk moet binnen de acht kalenderdagen vanaf ontvangst van de factuur of uitvoering van de werken worden bekendgemaakt. Bij gebreke van een klacht binnen een termijn van acht kalenderdagen worden de facturen geacht aanvaard te zijn.
13.1. De verhouding tussen de verkoper en de klant is onderworpen aan het Belgische recht, ongeacht welke de nationaliteit van de partijen is. Elk geding valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Hoven, Rechtbanken en Vredegerechten bevoegd voor de zetel van de verkoper.